středa 2. května 2012

Čtenářský deník: Zabiják

Autor: Émile Zola
Nakladatelství: Československý spisovatel s.r.o.
Rok vydání: 2009

Tématický plán:
Román popisuje život nejnižší vrstvy tehdejší společnosti v 19. století.
Příběh vypráví mladičká Gervaisa, která se se svými dvěma syny a manželem přestěhovala do Paříže. Nežijí si moc dobře, protože její manžel Lantier je velmi rozmařilý a později Gervaisu opouští. Gervaisa se statečně staví na své nohy, provdá se za klempířského dělníka Coupeaua, se kterým má dceru Nanu; a zřizuje si vlastní prádelnu. Zpočátku poklidný život se změní po těžkém úrazu Coupeaua. Dříve vzorný, pracovitý manžel se mění na líného muže, které své špatné svědomí utápí v alkoholu. Gervaisa sama živí celou rodinu. Nakonec taky propadá alkoholu. V závěru románu umírá Copeau v pařížském blázinci a jako žebračka umírá i Gervaisa, pro kterou je smrt vysvobozením.

Postavy: Gervaisa - Hlavní postava románu. Venkovanka, která se přestěhovala do Paříže za
vidinou bohatství.
Coupeau - 2. manžel Gervaisy. Zpočátku snaživý dělník, nakonec trable zahání
alkoholem
Lantier - 1. manžel Gervaisy.
Nana - dcera Gervaisy a Coupeaua, je o ní napsán samostatný román "Nana"

Prostředí: skutečné, místně určené - Paříž, je zachyceno podrobně

Kompoziční plán:
Kompoziční postupy: chronologický, určitá gradace (propadnutí alkoholu, smrt); řetězový, postupná návaznost

Autorský postoj: objektivní (dílo je napsáno er-formě), má apelativní nádech (varování: alkohol = zabiják), kritika podmínek nejnižších vrstev


Jazykový plán:
Epiteton: soucitné nářky, mihotavá hvězdička
Aposiotese: "Ale když už jsme to jednou nakously…"
Hyperbola: "Mockrát děkuji."
Anafora: Tisíc láter! Kdopak platí (…)
Tisíc láter! Kdopak platí.
Oxymóron: Bůh drží nad ním ochranné rámě


Můj názor:
Čtení bylo trochu těžší než u jiných knížek, jelikož byla použita starší čeština. Naopak moderní výrazy by pokazily příběh z 19. století.

Taky jsem byla mírně zklamaná, když jsem zjistila, jaká je hlavní dějová zápletka. Pod názvem Zabiják jsem si představila detektivku.

Moc mi ani nesedla hlavní postava Gervaisa. Vadila mi její povaha, ale musím brát v potaz, že úplná oddanost muži se v té době vyžadovala.

Román byl zajímavý. Nikdy předtím jsem nečetla naturalistický román, takže pro mě Zabiják byl něčím novým.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář. :)