Autor: L. J. Smith
Originální název: Secret Vampire
Ze série: Říše temnot
Díl: první
Počet stran: 240

Nemiluješ dívku, protože je krásná. Miluješ ji, protože zpívá píseň, které rozumíš jen ty…

Šestnáctileté Poppy zbývá pár týdnů života. Trpí rakovinou slinivky a není šance na vyléčení. Její dlouholetý přítel James jí nabídne řešení. Tím však poruší přísné zákony Říše temnot a teď ho čeká trest za vyzrazení tajemství a za lásku k člověku. Bude mít Poppy dostatek odvahy, aby se dobrovolně stala upírem? Podaří se jim společně uniknout před nejhorším trestem?

Poppy žila normální život jako každá druhá dívka v jejím věku – chodila na střední školu, měla otravného bratra Phila, se kterým se každý den pohádala, a kamaráda Jamese, kterého chtěla každá holka na škole -, až do dne, kdy se jí udělalo špatně. Její matka neváhala a nechala ji odvést do nemocnice, kde se Poppy dozvěděla šokující zprávu – má rakovinu. Poppyina nemoc byla v takové fázi, se kterou se nedá nic dělat, do konce života ji zbývaly jen týdny a s tím se Poppy nechtěla smířit. Ani James si nedokázal představit, že by jeho nejlepší kamarádka umřela, proto se rozhodl porušit všechna pravidla, kterým po celý život věřil, a Poppy se pokusit zachránit.

„Nejste normální,“ pronesl Philips tiše a James cítil, že to myslel od srdce. „ Jste špatní. Neměli byste existovat.“
„Protože jsme v potravinovém řetězci nad vámi?“
„Protože lidi nejsou určení k tomu, aby se… živili… druhými lidmi.“

Ani nevím, proč jsem se rozhodla, že si knihu přečtu. Byla jsem rozhodnutá, že od Smithové si už žádnou sérii nepřečtu – bála jsem se, že bude nekonečná jako Upíří deníky. Nakonec mě asi přesvědčily celkem pochvalné recenze u ostatních bloggerů a knize jsem přece jen dala šanci. Musím uznat, že to nebylo až tak špatné čtení, ale ruku na srdce – L. J. Smith asi nikdy nenapíše trhák, který by mi zahýbal světem.

Děj se odehrává v lidském světě, ale všude kolem je jakási Říše temnot, o které vědí pouze nadpřirozené bytosti, je jejich úkrytem a útočištěm a prozrazení existence Říše temnot obyčejnému smrtelníkovi se přísně trestá – smrtí. To je asi všechno, co o Říši temnot vím, protože autorka se víc nerozepsala. Mohla popsat, jak to tam funguje, něco z hierarchie nadpřirozených potvůrek nebo jak je možné, že lidi nic o jiném světě nevědí. Z tohohle jsem asi nejvíc zklamaná, autorka se jen věnovala hlavním postavám a jejich pocitům. No a aby to bylo zajímavější, zasadila příběh do nadpřirozeného světa, o kterém se zmínila jen okrajově.

Hlavní hrdinka Poppy je normální holka, která mi svým způsobem připomínala Bonnie z knižních Upířích deníků. Bonnie nemám ráda, takže mi občas lezla na nervy i Poppy, na druhou stranu se mi líbilo, že si na nic nehrála a byla normální, i když občas byla trošku povrchní. Každopádně na mě žádný velký dojem neudělala.

Stejně na tom byl i James – okouzlující, neodolatelný, tajemný upír, který mi tak okouzlující, neodolatelný a tajemný nepřipadal. Nevím, všechny postavy mi přišli strašně nemasné neslané. Byli takoví, že na vás nezanechali žádný dojem a docela se divím, že si pamatuji jejich jména.

Jediné, co autorce nemůžu upřít je to, že kniha i přes své nedostatky je velmi čtivá. Nechápu, jak to autorka dělá, ale i když je většina děje nudná a v knize chybí jakákoli akce a originalita, prostě jsem byla přilepená ke stránkám a knížku přečetla na jeden zátah – tohle fakt nechápu a možná je to právě ten důvod, proč jsem na knížky od Smithové úplně nezanevřela. Akorát se obávám, že čtivost je to jediné, co můžu pochválit. Jinak je děj fakt nudný, v příběhu chybí akce, hloubka, propracované postavy. Od začátku je jasné, jak příběh skončí a ani v jeho průběhu nepřijde nic, co by vás překvapilo. A ani snad nemusím zmiňovat, jak klišoidní zápletka je, na to už jsem si v knihách od Smithové zvykla a neřeším to.

I když jsem knihu docela zkritizovala, není to tak hrozné čtení – rozhodně jsem četla horší knihy. Ale nevím, jestli se pustím do dalších dílů. Kdyby na sebe navazovaly, tak si přečtu další díly, ale jelikož se jedná o volná pokračování… budu si to muset rozmyslet. Každopádně je první díl Říše temnot oddychovým čtením, spíše pro mladší dívky, kterým (věřím v to) by se tahle upířina líbila a udělala jim radost. Asi jsem trochu dospěla a potřebuju v knize něco víc, než jen rádoby okouzlujícího hlavního hrdinu a lásku na první pohled.

• Zdroj obrázků: weheartit