sobota 23. listopadu 2013

Triptych

Autor: Karin Slaughter
Originální název: Triptych
Ze série: Will Trent
Díl: první
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 408

„Aha,“ řekl Michael. Takže žádný blbec to nebyl. „A co to má společného s tou holkou ze včerejška?“
Trentovy oči se zúžily do štěrbin. „Jazyky,“ odpověděl a ještě jednou mu podal složku. „Všechny měly ukousnutý jazyk.“

Oficiální anotace:
Nikdo nechápal, podle jakých kritérií vrah své oběti vybíral. Jisté bylo jen jedno: že všechny mladé ženy se udusily vlastní krví, protože je vrah připravil o jazyk. Má to snad být pachatelův zrůdný podpis? Chce tím policii něco vzkázat, nebo je tak šílený, že si prostě nemůže pomoct?
Sérii brutálních vražd vyšetřuje policejní veterán Michael Ormewood, který neproslul ani tak svými detektivními schopnostmi, jako spíše arogancí a záchvaty vzteku. Své by o tom mohla vyprávět jeho zdeptaná manželka, každý policajt z města a teď také mladý agent Will Trent, který byl k případu nasazen.
Ormewood možná nezkušeným kolegou pohrdá, ale spolupracovat s ním musí. Vrah totiž udeřil znovu. A když se na scéně objeví John Shelly, který byl před lety neprávem odsouzen za vraždu a nyní je odhodlán najít na vlastní pěst skutečného viníka, začne se rozvíjet drama, které drsně zasáhne do života všech zúčastněných.

Stručný děj

K mrtvole prostitutky je zavolán policejní důstojník Michael Ormewood, který si myslí, že půjde o jednu z mnoho vražd, které jsou v téhle části Atlanty běžné. Ale jakmile na místo činu dorazí, pochopí, že případ se zcela vymyká. Vrah byl pořádně brutální – své oběti ukousl jazyk zaživa a udusila se vlastní krví. Až po několika dalších napadených ženách vyšetřovatelům dojde, že ukousnutý jazyk je podpisem vraha. Dokonce i Will Trent, který byl k případu přidělen jako pomocní, protože má nadprůměrné výsledky při hledání zločinců,  pochopí, že má před sebou těžký případ a hledá jehlu v kupce sena. Nebo ne? Protože před první vraždou byl z věznice propuštěn jeden vězeň, který byl odsouzen na dvacet let za hodně podobný případ. Teď zbývá mu to dokázat.


„Zjistil si o něm něco?“ zeptal se ho Michael.
Leo pokrčil rameny a přimhouřil oko před kouřem ze své cigarety. „Sharon z dispečinku zná chlápka, kterej chodil s holkou, co s ním dělala.“
„Ježíšikriste,“ zasyčel Michael. „Za chvíli mi řekneš, že máš kámoše, kterej má kámoše, a ten zase…“
„Tak zajímá tě to, nebo ne?“

Názory a dojmy

Už dlouho jsem pokukovala po téhle knížce a chtěla si jí přečíst. Ono je totiž docela těžké sehnat pořádnou detektivku, která by vás dokázala zaujmout, překvapit a hlavně zamrazit, aby jste se malinko báli nebo aspoň znejistili. A já přiznám, že jsem ji našla – právě Triptych je tou pravou detektivkou.

Děj se odehrává na okraji Atlanty a sleduje hned tři osudy postav, takže je kniha rozdělena na tři části. Hned ze začátku se ke slovu dostane Michael Ormewood, který mi není ani trošku sympatický. Je arogantní a snaží se být ve všem nejlepší za každou cenu, i když mu to vůbec nejde. Jako druhý se na scénu dostává John, kterého jsem si celkem oblíbila a bylo mi ho trochu líto. A jako poslední se na řadu dostává Will Trent – pomocník Michaela. Tahle část mě bavila asi nejvíce, nejenže jsme se pomalu dostávali k jádru pudla, ale Will mi byl ze všech nejsympatičtější. Několikrát jsem žasla nad jeho trpělivostí, protože já bych Michaela dávno uhodila být na jeho místě. Taky mi přišlo roztomilý jak někdo, kdo se dokáže postavit vrahům, může být tak stydlivý.

Hned od začátku mě zarazila surovost, s jakou je kniha napsaná. Rozhodně jsem nečekala, že místo činu bude popsáno až do takových detailů a i praktiky vraha byly chvilkami nechutný, když jsem si je představila. Dokonce ani osudy postav nebyly vůbec růžové a autorka dala hrdinům pořádně zabrat. Karin si rozhodně nebere servítky a nedrží se zpátky – což jí dělá unikátní. Nikdy jsem se nesetkala s knihou takhle napsanou a ještě od ženy. Tenhle příběh by dokázal udržet pozornost i mužského čtenáře.

Ze začátku pro mě bylo trochu těžké se začít, ale asi po dvou kapitolách problém vyprchal a pak už jsem jenom četla a nemohla se odtrhnout. Během příběhu jsem několikrát zůstala koukat a byla jsem překvapená, co si to pro nás autorka přichystala. Zhruba od půlky jsem začala tušit, kdo by mohl být vrahem, ale závěrečné rozřešení – to jsem nečekala.

Jediné, co bych knize vytkla, bylo časté skákání do minulosti a vzdálenější minulosti a pak zpátky do přítomnosti. V knize je to docela dobře označené, ale občas jsem se ztratila a musela jsem si časový údaj dohledat. Možná je to jen můj problém.

Nezasloužil si nic z toho, co mu táta nabízel, ale chtěl to, tak strašně to potřeboval, až se mu svíralo srdce.
Richard musel vynaložit dost úsilí, aby se ho zeptal: „Máš bolesti?“
John se zmohl na pouhé přikývnutí.
„Tak to je dobře,“ prohlásil otec se zadostiučiněním. „Teď alespoň víš, jak se cítila Mary Alice.“

Hodnocení


Jedná se o první knihu od Karin, kterou jsem četla, a doufám že ne poslední. Akorát si budu muset dát trochu oddych, než se vrhnu do dalšího dílu. Dávám knize čtyři a půl hvězdičky a pokud hledáte kvalitní detektivku, u které budete pořádně napjatí, tak vám tuhle knihu doporučuji! A těším se na film, který by měl být natočen na základě téhle knihy, jsem na něj opravdu zvědavá. 




Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář. :)