čtvrtek 27. června 2013

Prokleté město

Autor: Lisa McMann
Originální název: Cryer's Cross
Počet stran: 216

Městečko Cryer's Cross je nenápadné místo, kde se nic zvláštního neděje... Až do chvíle, kdy beze stopy zmizí jedna ze studentek místní školy. Kendall Fletcherová ji ani moc neznala. Po dalším zmizení ale začne slyšet hlasy zmizelých studentů. Jde z toho strach. V Cryer's Cross je ukryto dávné tajemství a nad všemi obyvateli se vznáší děsivé prokletí. Podaří se Kendall odhalit pravdu a nezešílet při tom?

Kendall žije ve farmářském městě, kde se vyjma sklizně nikdy nic zvláštního nestalo. Až do jednoho dne, kdy beze stopy zmizela mladá Tiffany. Celé město bylo na nohou a snažilo se dívku najít, ovšem bez úspěchu. Po několik dnech se pátrací skupiny rozpustily a lidé se začali vracet ke svému starému životu. I Kendall se musí vrátit do starých kolejí, aby se nezhoršil její strav – trpí totiž obsedantně kompulzivní poruchou. Se vším jí pomáhá její nejlepší přítel Niko až do té doby, než se začne chovat divně a poté beze stopy zmizí stejně jako Tiffany.

Od autorky jsem četla Lovkyni snů, která měla nějaké nedostatky, ale sérii jsem si oblíbila a zvláštní autorčin styl psaní taky. Trochu mě zklamalo, že tahle kniha byla napsaná trochu odlišně než Lovkyně snů, ale přesto se kniha dobře četla a byla zajímavá.

Příběh se odehrává uprostřed zemědělského městečka, kde se všichni znají po generace a vidí si až do talíře. Každá rodina je „specializovaná“ na něco jiného, jeden pěstuje brambory, druhý chová krávy a jsou soběstační. Až na to, že ve městě spí temná síla, která láká mladé studenty, kteří zmizí z povrchu zemského a nikdo o nich nic neví.

Hlavní hrdinkou je Kendall, která trpí obsedantně kompulzivní poruchou a všechny věci musí mít svůj řád. Dříve jsem o nemoci slyšela, ale nevěděla jsem, co všechno to obnáší. Nejsem žádný odborník, ale dle mého dokázala autorka popsat tuhle nemoc dobře. Kendall jsem si hned od začátku oblíbila. Hlavně jak byla hodná a přátelská, nejde si jí neoblíbit.

Líbí se mi, že autorka nevymýšlí dokonalé postavy, ale každá má svůj problém nebo nemoc, a tak se čtenář dozví i něco nového a může pochopit psychiku lidí.

Zamrzelo mě, když autorka použila největší klišé jaké existuje – do města se nastěhuje nová rodina se synem, který je tak tajemný a na první pohled nepříjemný, ale přesto to k němu hlavní hrdinku táhne. Tohle každého druhého čtenáře asi trochu odradí, protože je toho v knížkách tolik a navíc mu musí být jasné, jak to dopadne. Celkově je děj trochu předvídatelný a čtenář nemá problém odhalit, co se bude dít, což by mi nevadilo. Ale většinu knihy se nic moc neděje, řeší se hlavně sklizeň, fotbal nebo porucha Kendall. Což mě trochu nudilo, protože jsem čekala pořádnou duchařinu, které se mi nedostalo. Až v úplném závěru se začne něco dít a závěr mě velice překvapil.

Velkým plusem je, že se kniha čte velice lehce, je napsaná jednoduše a než jsem se nadála, měla jsem knihu přečtenou – je to taková jednohubka na odpoledne.

Sice jsem od knihy nedostala to, co jsem očekávala – napínavý duchařský příběh, u kterého by mi mohl po zádech běhat mráz. Ale přesto se mi kniha svým způsobem líbila a proto ji dávám tři hvězdičky.

• Na závěr bych chtěla velmi poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Děkuji!