úterý 10. července 2012

Čtenářský deník: Maryša


Autor: Alois a Vilém Mrštíkové
Nakladatelství: Artur
Rok vydání: 2011


Tématický plán
Maryša - dcera statkáře Lízala -, je zamilovaná do Francka. Její lakomý otec vztahu nepřeje, a proto, když Francek odejde na vojnu, provdá Maryšu za mlynáře Vávru. Maryša se nakonec nedobrovolně za Vávru provdá. Maryša je v manželství nešťastná a nakonec i Lízalovi svého rozhodnutí začnou litovat, protože mlynář Vávra Maryšu bije. Když se Francek vrátí z vojny, je stále zamilovaný do Maryši a láká ji, aby s ní utekla do Brna. Maryša zprvu odmítá, ale nakonec souhlasí. Vávra se dozví, že Francek byl za Maryšou a chce Francka zabít. Rozlobená Maryša nasype Vávrovi do kafe jed. Nakonec činu lituje a zanevře na celý svět.


Postavy: Maryša - selská dívka, vzdorná (nechce si vzít Vávru)
Mlynář Vávra - vdovec s třemi dětmi; má tvrdé jednání; sobecký
Sedlák Lízal - otec Maryši; vychytralý, lakomý, ale nakonec se změní
Francek - láska Maryši

Prostředí: skutečné, místně určené - Moravská dědina


Kompoziční plán
Kompoziční postup: chronologický, gradace (zabití Vávry)
Autorský postoj: objektivní


Jazykový plán
Přirovnání: kdo ruce má, krade, jako straka
Hyperbola: Děkuj Pánubohu na stotisíckrát
Personifikace: Papír snese aji centy slz
Přirovnání: V noci přinde jako zloděj.
Personifikace: Ty oči jako by se do řeči chtěly dát.


Můj názor
Maryšu jsem začala číst, protože jsem na knihu slyšela hodně narážek. Překvapilo mě, že hra je psaná moravským nářečím, ale aspoň jsem si vesnici mohla lépe představit. Jenom pár úseků jsem si musela přečíst znova, abych pochopila význam slov.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář. :)