středa 31. července 2013

Smrtelná odplata


Autor: Charlaine Harris
Originální název: Dead Reckoning
Ze série: Pravá krev
Díl: jedenáctý
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 320

Stála jsem před ním s rukama zaťatýma v pěst a propalovala ho pohledem. Srdce mi divoce poskakovalo jako žába na vodítku.
„Omluvte mě,“ řekl do telefonu. „Nastala tu krize. Co nejdřív vám zavolám.“

Oficiální anotace:
Sookie Stackhouseová má zase starosti. Na bar jejího šéfa a přítele Sama Merlotta, kde pracuje jako servírka, někdo zaútočil zápalnou lahví. Hosté se už do jeho podniku bojí chodit a Samovi hrozí krach. Sookie se snaží zjistit, jestli má neznámý útočník spadeno na Sama, nebo na ni. Na svého milence, upíra Erica, se nemůže spoléhat, protože ten má stále větší starosti se svým nadřízeným, regentem Victorem, který ho chce zkompromitovat před králem Felipem a zabít. Kromě toho Erica trápí jakási tajuplná záležitost, která souvisí s jeho stvořitelem Appiem. Je natolik vážná, že se kvůli ní dokonce rozkmotří se svou oddanou zástupkyní Pam. Kromě starostí s barem a upíry se Sookie musí vyrovnat s novými poznatky o životě své zemřelé babičky a o jejím spojení s bytostmi z říše víl. Doufá, že jí pomohou její příbuzní Claude a Dermot nebo kamarádka Amelia, ale zklamaně zjišťuje, že se v nich zmýlila…

Stručný děj

Sookie bydlí v malé městě Bon Temps a na první pohled se může zdát, že žije obyčejný život servírky. Ovšem první zdání klame – její přítel je upír, nejlepší přítel měňavec a ona sama má vílí předky. Teď se ke všemu ocitá v jádru sporu mezi upíry - jejím přítelem Ericem a královským poskokem Victorem, který dostal oblast Luisiany na starost, a rozhodl se pořádně znepříjemnit život těm, kteří nesouhlasí s jeho názory. Bohužel právě Eric a Pam jsou pro Victora trny v oku. A aby problému nebylo málo, opět někdo jde proti Sookii a to dost tvrdě...


„Když tě chci upálit, někdo to uhasí.“ Napínala hlasivky na nejvyšší výkon. „Vyspím se s těma blbečkama, zfetuju je a pošlu je sem, aby tě přinesli, ale všechno skončí v kopru. Zkusím to u tebe doma, ale kouzla mě tam nepustí. Pořád se tě snažím zabít, a ty ne a ne chcípnout!“
Snad abych se jí omluvila, ne?

Názory a dojmy

Svého času jsem Pravou krev měla hodně ráda. Byla to slibná série, ale od čtvrtého dílu to s ní jde z kopce, ještě sedmý díl sliboval zlepšení do budoucna, jenže kde nic tu nic… Proto jsem na sérii na dlouhou dobu zanevřela a až teď, co jsem opět začala sledovat seriál (a je fakt super!) jsem se k sérii opět vrátila s tím, že by to mohlo být lepší. S těžkým srdcem musím říct, že nebylo…

Opět se děj odehrává v Bon Temps, kde Sookie od malička žije. Ze začátku jsem byla trochu zmatená, co a jak se stalo v předchozím díle. Ale to byl můj problém, protože jsem předchozí díl četla před dlouhou dobou a spoustu věcí se mi vykouřilo z hlavy, ale po pár narážkách a zpětných ohlednutí Sook na minulost, jsem se rozvzpomínala a nic mi nebránilo ve čtení.

Jak už je v Pravé krvi zvykem po pár stránkách je čtenářovi dopřána první vlna akce a napětí. A i teď, přestože už čtu jedenáctý díl, jsem si řekla: „A máme tu akci – to byl fofr.“. Musím přičíst autorce k dobru, že jsem se během čtení nenudila – rozruch střídala akce a když nic, tak tam byl aspoň vtipný dialog. Jenže po dočtení mi to celé přišlo absurdní a usnesla jsem se, že by tenhle díl vůbec nemusel být, protože se v něm nic zásadního nestalo a přišlo mi, že to Harris sérii zbytečně natahuje a ubývá kvalita jinak dobře vymyšleného příběhu.

Ani nemůžu říct, že by postavy zachraňovaly situaci. Nezkažená, hodňoučká Sookie vzala dávno za své a teď tu místo ní máme skoro chladnokrevnou mrchu, kterou rozhází už jen málo co. Jeden by si mohl říct, že když žije s upíry, musela si udělat tvrdou schránku a ne jen nečině dostávat rány, jenže ona už si obalila kamenem i srdce… Dokonce ani Eric už není to, co býval a už mu ani nefandím, stal se ze mě asi team Sam a doufám, že s ním Sook skončí, aby si zachovala lidství. Na druhou stranu ještě víc si mě získala Pam, kterou mi teď bylo doopravdy líto, když přihlížela, jak umírá její milovaná osoba. Pam jsem měla ráda i předtím, ale teď ji mám snad radši než Sookie

„Ne, chci se vrátit do Shreveportu. Musím pro pana Důležitou mrtvolu zařídit dost věcí.“
„Proč jste tu práci vzal, když Erica nemáte rád?“
„Na upíra je fajn,“ připustil zdráhavě.

Hodnocení

Tak ani pořádně nevím, jak knihu ohodnotit. Nakonec jsem se rozhodla pro tři hvězdičky, ale vím, že jsem knize leccos odpustila. Kdyby se nejednalo o mou oblíbenou sérii a kdybych nepřečetla předešlé díly, asi bych dala pouze dvě hvězdičky, protože mě kniha hodně zklamala. Příběh byl o ničem a přijde mi, že autorka sama neví jak pokračovat a tak vymýšlí až převymýšlí. Vytahuje starý (pro mě uzavřený) věci, což nakonec vyjde jako strojená, umělá zápletka, která nemá šťávu. Přesto na sérii nezanevřu (i když moc nechápu proč) a přečtu si další díl, který by podle Zdeňky měl být daleko lepší – tak jsem zvědavá.






Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář. :)