sobota 9. března 2013

Spoutáni magií

Autor: Richelle Mead
Originální název: Spirit Bound
Ze série: Vampýrská akademie
Díl: pátý
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 360

„Má na něj špatnej vliv!“ zavrčela jsem.
Matka si odfrkla. „Pochybuju, že by Adrian Abeho natolik ovlivnil.“
„Ne Adrian! Abe. Adrian se snaží chovat slušně. Abe všechno zvorá.“    

Oficiální anotace:
Dimitrij dal Rose poslední šanci, aby se rozhodla. Její volba však byla špatná...
Po dlouhé a strastiplné cestě na Sibiř, kam se vydala hledat milovaného Dimitrije, se Rose vrací na Akademii svatého Vladimíra, ke své nejlepší kamarádce Lisse a ostatním. Maturita se rychle blíží a dívky se už nemohou dočkat opravdového života za železnou branou Akademie. Avšak Rose stále s bolestí v srdci vzpomíná na Dimitrije, kterého přes všechno zlé nedokáže přestat milovat.
Nedokázala ho zabít, když dostala šanci. A v blízké budoucnosti se možná začnou naplňovat její nejhorší sny: Dimitrij ochutnal její krev a Rose v hloubi duše ví, že ji pronásleduje. Přesto se stále nevzdává naděje na Dimitrijovu záchranu – otázkou ovšem zůstává, jestli se jí ho podaří zachránit dřív, než ji Dimitrij zabije a promění ve Strigojku. Bude jejich láska opravdu věčná? 
                                                                             

Stručný děj

Rose se po neúspěšné záchranné výpravě na Sibiři vrátila zpět na akademii Svatého Vladimíra. Tady na ni čeká úkol, který ovlivní její budoucnost – musí co nejlépe složit maturitu, aby se mohla stát Lissiinou strážkyní. Nikdo nepřipouštěl, že by Rose zkoušku nezvládla, a taky nezklamala a stala se oficiálně strážkyní. Teď se spolu s Lissou ocitají ve skutečném světě bez ochrany akademie, a musí se postavit na své nohy u královského dvora. Jenže nic není jednoduché a Rose má nevyřízené účty s Dimitrijem, který se jí chystá zabít, jen co k tomu bude mít nejmenší příležitost. Musí se připravit na okamžik, kdy se setká s Dimitrijem v tváří v tvář a bude ho muset zabít, jinak on zabije ji.

Během našeho výcviku jsme měli takovou mantru: Oni mají přednost. Jestli jsem si budoucnost podělala už definitivně, budu mít novou: Přednost má písmeno A. Pak B, C, D…

Názory a dojmy

Už je to rok, co jsem se rozhodla dát si re-reading VA a předchozí díl jsem přečetla v létě. Až do této doby nikdy nebyl čas, přečíst si pátý díl, až teď, kdy jsem celou knížku přelouskala za dva dny. Vampýrskou akademii jsem si zamilovala od prvního přečtení prvního dílu, a to jsem jí nechtěla číst, protože mi nešlo do hlavy, že by bylo něco lepšího než Stmíváni (ano i já byla zamilovaná do Edwarda :D).

Hlavní hrdinka Rose prošla kompletní přeměnou, a přesto je to stále ona. Je více životem ošlehaná, a pro záchranu Dimitrije je schopná podniknout všechno, i porušit nejvyšší pravidla jejich světa, i když ví, že je to špatné, přesto si nemůže pomoct a je ochotná obětovat všechno, což se mi na ní velmi líbí a za to ji obdivuji. I když její chování vůči Adrianovi je hodně nefér a nelíbí se mi.

Stále více a více mám raději Adriana, který Rose upřímně miluje a snaží se jí pomoct, ovšem ona to nedokáže ocenit, i když by chtěla. Adriana mi bylo celkem líto, protože i když se ze začátku série zdálo, že je rozmazlený drzý spratek, postupem času se ukázalo, že to tak úplně není pravda. Lissa mi v tomto díle tolik na nervy nelezla, ale už si mě asi nikdy nezíská.

Od tohohle dílu jsem hodně očekávala, protože Krvavý slib byl excelentní a konec sliboval parádní akci, která rozhodně nechyběla. Richelle zvládla do knihy nacpat skoro všechno a přesto nic nepřebývalo, nevypadalo strojeně a parádně jsem si čtení užila. Rozhodně nechybí napětí a akce, láska, ale i trápení, které trhá srdce nejen hrdinům, ale i čtenářům. Já jsem hodně velká cíťa a ke konci knihy mi po tvářích tekly slzy jako hrachy. Několikrát autorka dokázala pořádně překvapit, že jsem doslova zůstala s pusou otevřenou.

Ale nejvíce na Richelle oceňuji to, jak měla celý příběh promyšlený a propracovaný. Až teď při re-readingu si to pořádně uvědomuji, protože malými vodítky jsou prošpikovány všechny knihy. Jediné co bych vytkla, je konec, který je hodně napínavý. Pamatuji si, jak jsem knihu četla poprvé a dlouhou dobu jsem musela čekat na další díl, abych se dozvěděla, jak to bude dál.

„V bitvě jsi tak krásná,“ řekl Dimitrij. I v tom bojovém ryku jsem jeho chladný hlas slyšela jasně. „Jako anděl pomsty, co přináší spravedlnost z nebe.“
„Zvláštní,“ prohlásila jsem a sevřela kůl v ruce pevněji. „Právě proto jsem tady.“
„I anděl může padnout, Rose.“

Hodnocení

Mně se kniha moc líbila, čtení jsem si užila, a přesto dávám čtyři hvězdičky, protože mi tam něco malinkého chybělo, ale nevím co. Možná si tu jednu hvězdičku chci nechat na pokračování, které stojí fakt za to. Já doufám, že v Česku vydá nějaké nakladatelství i novou sérii, kterou Richelle napsala (omlouvám se, ale vypadl mi název), protože ona umí psát a do jejího stylu jsem se zamilovala.

 


2 komentáře:

  1. Jsem velká fanynka Vampýrské akademie!!
    Až bude čas, tak si přečtu celou sérii znovu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky VA miluju. Právě si dávám re-reading. :) Jsem strašně zvědavá na film, viděla jsi fotky z natáčení? Co říkáš výběru herců?

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář. :)